Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookies.
Ajax-loader

Češi dávají spropitné do 10 %, nejvyšší bylo 24 tisíc korun

Hosté českých restaurací dávají podle průzkumu rezervačního systému Alakarte.cz spropitné nejčastěji ve výši 5 až 10 % z celkové útraty. Většina restauratérů nechává spropitné svým zaměstnancům a pozitivní je, že pro většinu z nich je spropitné především signálem o kvalitě jídla i obsluhy, nikoliv pouhým zvykem. A jaké bylo rekordní spropitné u oslovených restauratérů? 24 tisíc korun. 

Češi dávají spropitné do 10 %, nejvyšší bylo 24 tisíc korun
Polovina z českých restauratérů má za to, že spropitné mezi 5 až 10 % z útraty je naprosto v pořádku, 42 % by si ale přálo, aby výše spropitného běžně dosahovala nad 10 %.

Na otázku, zda je spropitné od hostů spíše zvykem anebo silným signálem od hosta o kvalitě a výkonu restaurace, odpovědělo 82 % restauratérů, že jde jednoznačně o zpětnou vazbu na spokojenost s jídlem a servisem.  Naopak, pro 15 % českých restauratérů je spropitné je pouhým zvykem, který nemá nic společného s kvalitou restaurace. Pozitivní je skutečnost, že pro 91 % majitelů restaurací je výše spropitného motivací, aby stále zlepšovali kvalitu jídla a servisu. 

Češi dávají spropitné do 10 %, nejvyšší bylo 24 tisíc korun
Dobrou zprávou pro zaměstnance českých restauračních podniků je fakt, že 90 % majitelů nechává spropitné svým zaměstnancům. Pouhá 4 % si nechává spropitné vrátit do restaurační kasy. 

Poměrně překvapivé jsou odpovědi na otázku, jaké nejvyšší spropitné oslovení respondenti dostali. Částku do 1000,- Kč dostalo od svých hostů 20 % respondentů, spropitné v rozmezí 1000 – 10 000 Kč 35 % a částku nad 10 000,- od spokojených hostů obdrželo 7 % oslovených. Jednoznačným rekordmanem je majitel restaurace, který od velmi spokojeného hosta dostal pochvalu ve výši 
24 000 Kč. 

„Průzkum ukázal, že výše spropitného odpovídá evropským standardům,“ říká Pavel Suchánek, ředitel rezervačního systému Alakarte.cz, a pokračuje: „V Česku ale spropitné dáváme často i v případě, že si ho obsluha nezaslouží. Dokonce se stává, že spropitné obsluha nepřímo vyžaduje. Přitom restauratéři vnímají výšku spropitného jako signál o kvalitě jídla a obsluhy. Proto bych českým návštěvníkům restaurací doporučil, aby se nebáli dát větší, ale i výrazně menší spropitné podle toho, jak byli spokojeni.“ 
Barbora Šumná

29. 05. 2013


Přidat komentář

Facebook komentáře