Mořské ryby

 

Kvalita dostupných potravin i stravování jako takového je v Česku dlouhodobě diskutovanou otázkou. Aktuálně jsou téměř na denním pořádku nejrůznější kauzy týkající se čerstvosti i původu nabízených produktů všeho druhu. Tento problém se týká i ryb, a to především těch mořských. Rybí maso by přitom mělo tvořit důležitou součást vyváženého jídelníčku. Jak ale zajistit, aby bylo opravdu kvalitní a čerstvé? Nejlepší je nakupovat u prověřeného obchodníka.

61313_mediumMarko Šuto je původem Chorvat, v české metropoli ale žije již bezmála třicet let. Je majitelem společnosti chorvatskeryby.cz, která dvakrát týdně dodává na tuzemské stoly čerstvé a vysoce kvalitní mořské úlovky. Každý z nich je nositelem certifikátu čerstvosti, jež zaručuje, že mezi výlovem ryby a dobou, kdy se dostane na pulty, neuplynulo více než 24 hodin.

„Nadstandardní kvalita a příznivé ceny nás odlišují od konkurence. Zatímco průměrné stáří mořských ryb nabízených na českém trhu je týden, a výjimkou není ani deset dní, u našich produktů je tato doba nesrovnatelně nižší. To nejen ovlivní chuť masa, ale i další kvalitativní charakteristiky,“ uvádí Marko Šuto a pokračuje: „Některé druhy ryb jsou navíc na skladování choulostivější, a tak může být běžná praxe při jejich uchovávání skutečným hazardováním se zdravím. Zároveň, na trhu je hodně rozmrazených produktů, jako například pangas, kalamáry, chobotnice a různé filety. Domnívám se, že do budoucna by bylo dobré tuto problematiku legislativně řešit a VIDITELNĚ odlišit rozmrazované ryby od čerstvých, stejně jako je tomu třeba u pečiva. Zákazníkovi by toto mělo být zdůrazněno, neměl by být klamán skrytou deklarací nebo textem s malými písmeny,“ dodává původem vystudovaný ekonom, kterého k obchodování s rybami přivedla láska ke gastronomii.

61314_medium

Jako gurmána ho před lety nadchla myšlenka obnovené tradice farmářských trhů, kterou záhy vystřídalo zklamání nad omezenou nabídkou i kvalitou prodávaných ryb a plodů moře za velmi vysoké ceny. Oslovení rodinných příslušníků a známých, kteří se rybolovem u Jadranu živí po generace, a založení vlastní firmy pak bylo dílem okamžiku.

61311_medium

„Chorvatský trh má velmi vysoký standard a není ovlivněn masovou produkcí, která je typická pro jiné středomořské státy. Ryby jsou nakupovány od drobných rybářů ihned po návratu na pevninu z nočních lovů. Bezprostředně poté jsou naloženy, transportovány na naše území a prezentovány koncovému zákazníkovi,“ popisuje cestu ryb do Česka Marko a dodává: „Obchodování s čerstvým produktem je skutečně náročné. Tím, že dovážíme do Evropské unie, musíme vlastnit certifikát o původu zboží i splňovat velké množství formálních administrativních požadavků. Pozitivním impulsem je ale pro nás spokojenost zákazníků i jejich zájem, který stále roste,“ komentuje majitel firmy, jejíž sortiment se stal vyhledávaným zbožím nejen na farmářských trzích, ale i ve vybraných pražských restauracích jako je Kogo, Da Emanuel, La Terrassa nebo nově otevřené Mercato, pro které Marko sestavil speciální mediteránskou degustaci.



 

přidejte na:
Šéfredaktor

01. 10. 2012

Fotogalerie


Další články

Přidat komentář